Ce este strategia în afaceri și despre cum poate fi aceasta aplicată

ce este strategia in afaceri greseli de strategie

Precizia și stabilitatea sunt calități pe care nu toată lumea le dobândește. Unii oameni își doresc să poată fi mai hotărâți și să poată planifica din timp acțiunile proprii viitoare. Alții se consideră mult prea preciși și poate această capacitate pe care o dețin îi enervează. Reprezintă însă această precizie o calitate sau un defect? Poate… în anumite cazuri, se poate considera a fi un defect, însă, folosită cu grijă în domeniul potrivit, aceasta este calea către un posibil succes al tău, ca antreprenor, și cu siguranță și al afacerii tale. Așadar, ce este strategia in afaceri și cum poate fi aceasta construită și aplicată pentru ca tu să te bucuri de succes?

Întrebarea săptămânii la Tu Inspiri România a fost dezvăluită! Să vedem, reușești să afli și răspunsul? Fii pe fază!

Fără nicio îndoială, măcar o dată în viață, ai auzit sau ai citit despre termenul „strategie”, termen ce poate fi folosit într-o mulțime de contexte și se pliază în mai multe domenii. Însă la bază, acest termen se referă la planul mișcărilor, al jocului, al cursului acțiunilor, la felul în care acesta trebuie să evolueze și cel mai important, la un final cât mai fericit.

Dar ce este strategia ÎN AFACERI?

Strategia de afaceri este abordarea generală pe care o întreprindere o adoptă pentru a fi competitivă și de succes pe termen lung. Imaginează-ți strategia de afaceri ca o rețetă de succes, echilibrând toate aspectele diferite ale afacerii tale pentru a-ți atinge, în final, obiectivele. O strategie de afaceri include trei ingrediente principale: ceea ce oferi, cum oferi și unde îți concentrezi timpul și resursele.

ce este strategia in afaceri greseli de strategie

Oferta ta este produsul sau serviciul pe care îl oferi clienților tăi. Pentru ca afacerea să aibă succes, trebuie să răspundă nevoilor publicului țintă. Dacă nu, va exista o cerere foarte mică sau nu va exista nicio cerere pentru ceea ce vinzi și, în cele din urmă, nu va exista nicio rentabilitate a investiției din afacerea ta. Pentru a-ți livra oferta, ai nevoie în primul rând de aprovizionare, dar și de o modalitate de a face acest lucru. Dacă deții produse fizice, cum ar fi un ziar sau un baton de bomboane, atunci ai nevoie de o modalitate prin care oamenii să descopere aceste produse. De asemenea, trebuie să determini unde poate fi vândut acest serviciu/produs și posibilitățile de livrare. Timpul necesar și implicarea în construirea unei strategii de afaceri diferă în funcție de dimensiunea companiei și de numărul de angajați.

Pentru a-ți face însă o idee, iată câteva tipuri de strategii pe care bineînțeles că le poți aplica în funcție de strategia ta:

  • STRATEGIA COMPANIEI. Acum că știm ce este strategia în afaceri, ne interesează să știm cum o putem aplica în cadrul companiei. Companiile trebuie să aibă o strategie bine gândită, iar cel mai important este să existe o idee cât mai clară despre ceea ce îți dorești să fie compania ta. Strategia nu este ceva care ar trebui dezvoltat doar în sala de consiliu și apoi predat angajaților pentru execuție. Este necesar ca fiecare persoană din organizație să se gândească la ceea ce este cel mai bine pentru companie, chiar dacă există diferențe de opinii cu privire la multiplele aspecte ale acesteia. Atunci când angajații sunt de acord cu obiectivele unei companii, ei vor lucra împreună, ca o echipă, pentru a le atinge și astfel, rezultatele vor fi pe măsură. Iar în acest caz, ne interesează felul în care echipele sau departamentele se unesc și lucrează împreună, dar și modul în care resursele companiei sunt alocate în așa fel încât valoarea maximă să fie atinsă.
  • STRATEGIA DEPARTAMENTELOR. Înainte de toate, nu uita că strategia fiecărui departament trebuie să coincidă cu cea a întregii companii. La acest nivel, planul cere să fie preocupat cu modul în care afacerea va concura pe piață prin anumite segmente. Cum aș putea câștiga piața? Cu această întrebare ar trebui să înceapă totul. Pentru o strategie bună de departament, e recomandat să creezi un anume cadru pentru activitatea departamentului, iar apoi să dezvolți scopuri și obiective specifice. Această acțiune ajută să știi ce trebuie îmbunătățit, sau nu, în departamentele companiei tale.
  • STRATEGIA ECHIPELOR. Desigur că, pentru aplicarea strategiilor de mai sus, vei avea nevoie de… echipe. Iar dacă ești sigur că acestea au fost alcătuite conform celor mai potrivite criterii, poți trece la treabă. O strategie de echipă conturează obiectivele, rolurile și procesele care trebuie executate pentru atingerea succesului. Mai poate fi definită drept un set de linii directoare pentru felul în care echipa plănuiește să execute sarcinile specifice atingerii scopului bine definit. Gândirea strategică este ceea ce îi diferențiază pe marii lideri de cei buni. Strategia echipei este unul din singurele ingrediente necesare pentru ca afacerea ta să existe, să se dezvolte și să aibă de câștigat pe piață.

Pot exista greșeli de strategie?

Sigur că DA! Nu este de ajuns să știi ce este strategia în afaceri, ci trebuie să cunoști și riscurile care există și ceea ce trebuie să nu faci pe viitor. Imaginează-ți pentru o secundă că tu ești clientul și ești interesat de afacerea pe care o deții în mod normal în viața de zi cu zi. Iar greșelile de strategie ale afacerii, afacere de care păreai interesat la început… sunt perfect vizibile de către client. Cum ai reacționa? Bineînțeles că părerea ta inițială va dispărea și vei manifesta mai puțin interes față de momentul inițial sau chiar deloc. Acum, să revenim la rolurile inițiale. Iată, antreprenorule, câteva sfaturi pentru evitarea greșelilor în planificarea strategiei companiei tale:

  • Asigură-te că ai un plan bine stabilit încă de la început și măsoară progresul. Astfel, îți vei da seama unde trebuie să intervii.
  • Adaptează strategiile în funcție de departamente, echipe și nevoile acestora. Vorba aceea, socoteala de acasă nu se potrivește niciodată cu cea din târg.
  • Promovează-ți afacerea cât poți de mult. Merită!
  • Nu alerga mereu după clienți noi. Nu uita de cei care au fost alături de tine încă de la început. Apreciază-i!
  • Nu copia concurența. Creativitatea și originalitatea vor avea întotdeauna de câștigat pe piață.
  • Urmărește canalele potrivite pentru publicitate. Nu tot ce există pe internet este și de folos.
  • Folosește un limbaj de promovare care să capteze atenția, nu să plictisească oamenii.

În afaceri, strategia este cel mai important ingredient, la fel ca sarea. Oferă gust și rost afacerii tale. Iar restul elementelor… pot fi ingrediente secrete, surpriză. Ține-le pentru tine și compania ta. Folosind una din aceste strategii de branding, vei ocupa o poziție importantă pe piață. Iar la un moment dat vei deține un brand personalde succes!

Tu Inspiri România ți-a pregătit cele mai bune sfaturi pentru tine și afacerea ta. Săptămânal își oferim informații de calitate, dar și episoade cu invitați de excepție, la fel ca poveștile lor. Lasă-te inspirat în fiecare săptămână!