Ce este? De ce este nevoie de el? Când este nevoie de el? Cum se realizează? Așa sună probabil câteva dintre întrebările pe care ți le pui atunci când auzi despre planurile de afaceri.
Dacă ești la început în antreprenoriat sau dacă îți dorești să pășești în această lume, vei avea nevoie de un plan de afaceri pentru inițiativa ta care să fie relevant și realizabil, alături de elementele fundamentale pe care ar trebui să le dețină orice antreprenor. Mai devreme sau mai târziu, pasul către un plan bine structurat este inevitabil.
Rămâi fără griji, ai ajuns unde trebuie! Am pregătit un ghid complet, ușor de înțeles și gata de implementat pentru ca tu să poți selecta exact ceea ce te interesează și ai nevoie pentru ca afacerea ta să se dezvolte și să funcționeze la capacitate maximă.
Ce înseamnă „plan de afaceri”?
După cum sugerează chiar denumirea sa, acesta reprezintă o planificare a afacerii, o structură a sa. Pentru a fi mai ușor de înțeles, voi face o asociere a planului de afaceri cu o hartă. Astfel, acesta poate fi caracterizată drept o hartă a afacerii tale unde va fi o privire de ansamblu asupra valorilor pe care vrei să le promovezi, despre cultura organizațională promovată, obiectivele realizate și de viitor, modul de gestionare al organizației și alte repere la fel de importante. Poate fi un instrument de monitorizare al rezultatelor foarte ușor de utilizat.
În plus, vei știi unde te situezi, unde vrei să ajungi, ce ai făcut și nu trebuia să faci, dar și ce ai făcut și trebuie să faci în continuare pentru o dezvoltare propice a afacerii tale.
De ce am nevoie de un astfel de plan?
Deseori suntem puși în diverse situații și nu iese totul exact cum am plănuit, ești nevoit să te adaptezi și să fii flexibil. Totuși, un plan este necesar indiferent de ce s-ar întâmpla și ce întorsătură ar putea lua afacerea. Pe lângă faptul că este un factor esențial în atragerea de investitori, de analiză a pieței, a concurenței și a diverselor tipuri de finanțări, ajută totodată la expunerea viziunii, valorilor și serviciilor mult mai clar.
Astfel, cei cu care interacționezi vor înțelege exact ceea ce transmite afacerea, de ce a fost înființată și la ce este de folos pe piață și în industria în care activează.
Când am nevoie să concep un plan de afaceri?
Planul prezintă, în mod detaliat, aspecte diverse ale unei viitoare afaceri. Astfel, trebuie să existe minim 3 mari secțiuni ale unui plan, depinzând de la o afacere la alta, de tipul industriei sau de felul de servicii prestate. În funcție de acești factori, numărul capitolelor se poate extinde.
De asemenea, este neapărată nevoie de un plan atunci când:
- Înființezi o întreprindere nouă;
- Intri pe o piață nouă;
- Lansezi un produs nou;
- Deschizi un nou departament în cadrul întreprinderii deja existente;
- Aplici pentru fonduri europene nerambursabile;
- Soliciți un credit de orice fel.
Cum se realizează un plan de afaceri?
Asigură-te că bifezi cele prezentate mai jos atunci când concepi planul și încearcă să nu eviți nicio etapă deoarece fiecare joacă un rol important în dezvoltarea și funcționarea unei afaceri:
1. Prezentarea afacerii
Oferă informații clare despre ceea ce înseamnă ideea afacerii tale și prezintă conceptul așa cum ai vrea să-ți fie ție prezentat: clar, concis și la obiect (include detalii acolo unde este absolut necesar sau consideri că sunt relevante). Îți recomand să folosești următoarele repere: viziunea, valorile, misiunea și obiectivele.
2. Descrierea serviciilor sau produselor promovate
Fii atent la modul în care îți prezinți produsele, fiind o modalitate foarte bună de promovare care va ajuta inevitabil la creșterea profitului. Trebuie să existe o expunere clară a beneficiilor, a caracteristicilor existente, a stadiului de dezvoltare în care se află, care va fi folositoare în conceperea lor și, în sfârșit, când se preconizează lansarea unor noi servicii sau produse în viitor.
3. Analiza pieței
Analiza pieței reprezintă un punct vital al unei afaceri, ceea ce duce afacerea la nivelul următor prin crearea unor strategii personalizate de promovare și implementare. Această analiză se împarte în trei categorii peste care nu le poți evita:
Analiza concurenței – te va ajuta să te diferențiezi de cei existenți pe piață și să creezi produse sau servicii unice și autentice. Odată ce cunoști punctele forte și mai puțin forte ale concurenților, îți poți îmbunătăți campaniile și strategiile de promovare pentru un plus de valoare.
Analiza publicului țintă – vei putea crea o strategie și o conexiune cu clienții și potențialii clienți cu scopul de a le înțelege mai bine nevoile și cerințele.
Analiza industriei – va trebui să fii atent la ceea ce este necesar și se caută, la noutățile industriei și la potențialul de creștere în domeniul respectiv pe viitor.
4. Strategii, campanii și implementare
În acest moment, va trebui să conturezi atent planul sau planurile tale de acțiune și, bineînțeles, obiectivele prestabilite. Poți folosi începând chiar de astăzi următoarea structură cu ceea ce trebuie să conțină planul tău:
- Obiective financiare;
- Valoarea produselor sau serviciilor;
- Strategii de dezvoltare a serviciilor sau produselor;
- Strategii de marketing;
- Strategii de vânzări;
- Avantajele și dezavantajele strategiilor de implementare;
- Parteneriate strategice;
- Diverse sisteme și tehnologii.
5. Piramida organizațională (structura firmei)
Aici, urmărește să ai în vedere următoarele puncte de reper:
- Formele juridice și stabilirea lor;
- Planul de recrutare și instruire al angajaților;
- Echipa de management;
- Echipa operațională;
- Echipa organizațională.
6. Structura financiară a unui plan de afaceri
Această parte este cea care dă multe bătăi de cap antreprenorilor, mai ales celor la început de drum. Astfel, îți sugerez să urmezi cursuri de educație financiară sau să contactezi un consultant. Dacă te întrebi de ce, îți voi prezenta ceea ce trebuie să ai în vedere pe plan financiar atunci când lansezi o afacere:
Bugetul pentru înființare – vei avea nevoie de el la început pentru lansarea inițială a afacerii, dar și pentru a pune la punct diferite aspecte necesare.
Fluxul de numerar – nu poți sări peste acest punct, mai ales dacă ai nevoie de un investitor sau mai mulți. Acesta calculează de cât numerar ai nevoie pentru ca afacerea ta să funcționeze la capacitate maximă.
Previziunea vânzărilor – acesta este un proces în care încadrezi trimestrial sau lunar toți clienții, potențialii clienți și proiectele întreprinse.
Profitul – este veriga ce conectează toți ceilalți indicatori între ei și monitorizează cum și cât de repede va ajunge la profit afacerea ta.
Nu mai sta pe gânduri! Acum știi de unde să începi și ce trebuie să conțină un plan de afaceri pentru un viitor business de succes.
Nu te mai reținem, spor la plănuit și nu uita să te abonezi la newsletterul Tu Inspiri România pentru a fi la curent cu ultimele tendințe din sfera antreprenorială!
Sunt antreprenor, consultant și coach de business cu peste 15 ani de experiență.
Ca profesionist și ca persoană extrem de creativă, reușesc întotdeauna să creez, pentru clienții mei, în special pentru membrii comunității #EuGândesc, mixul perfect de soluții care să îi pună în valoare. Lucrez doar cu antreprenori care aleg să gândească logic, să își folosească rațiunea ca mijloc de cogniție, care își propun DOAR vise mari dublate de obiective clare și strategii de implementare în pași mici, bine calculați.