În prezent, leadershipul este una dintre cele mai ,,vânate” și apreciate sectoare, mai ales de către tineri care, datorită creativității de care dau dovadă, își doresc să îmbrățișeze independența, fiind adepți ai conceptului ,,propriul meu șef”.
Din exterior, poate părea floare la ureche să îndrumi o echipă, dar unii consideră aceasta doar ca urmare a vizualizării reușitelor ei. E adevărat, succesul aduce satisfacții greu de egalat, dar în spatele scenei se află o muncă titanică. Dacă tu, cel sau cea care citești asta îți propui ca pe viitor să devii lider, atunci ține minte: drumul către succes este unul de durată. Dar e frumos.
Cele mai mari defecte ale unui lider
Mulți dintre noi am vorbit până acum mai mult despre calitățile pe care un lider trebuie să le aibă pentru a-și atinge idealurile. Însă este ,,un rău necesar” să ne gândim în același timp la momentele mai puțin plăcute din cadrul unui grup și la motivele care provoacă apariția lor. ,,Cum sa recunosti un lider toxic?” – o întrebare pe care poate ți-o pui în cazul de față. Astfel, în continuare îți prezentăm cele mai mari defecte ale unui lider.
1. Lipsa viziunii
În momentul în care devii lider, expresia ,,Las lucrurile să meargă de la sine, ce se întâmplă, se întâmplă” nu îți este de ajutor. Unul dintre greșelile majore făcute de un îndrumător se referă la faptul că el nu are viziune. Absența obiectivelor atât pe termen lung, cât și pe termen scurt, îți va scoate în cale multe piedici greu sau chiar imposibil de ocolit. De aceea, te îndemnăm ca înaintea unui proiect să dedici timp unor sesiuni de brainstorming alături de echipa pe care o coordonezi în care să stabiliți la ce rezultate vă doriți să ajungeți, precum și diverse strategii prin care să faceți față provocărilor.
2. Inteligența emoțională slab dezvoltată
Este deja evident că fără cunoștințele teoretice, de bază, nu se poate avansa în niciun domeniu. Dar acestea merg mână în mână cu inteligența emoțională. Este extrem de important ca un lider să își cunoască punctele tari și punctele slabe (pe care, bineînțeles, să le corecteze în așa fel încât să le transforme în calități), să accepte emoțiile negative ce îl pun la încercare și să le gestioneze adecvat, dar și să manifeste înțelegere față de oamenii care îl înconjoară. Gândește-te puțin: cum poate un om să își inspire semenii dacă ignoră toate aspectele respective? Răspunsul la această întrebare este pe cât de simplu, pe atât de adevărat: nu poate. Nu se ajunge niciodată în vârf dacă negativismul domnește deoarece mai devreme sau mai târziu vor lua naștere conflicte (fie ele directe sau indirecte) care vor duce automat la renunțare.
3. Comunicarea insuficientă
Din păcate, există lideri care consideră că o comunicare sporită face doar să irosească ,,timp prețios”, astfel aleg să nu pună atât de mult accent asupra ei și să fie absentă din business. Aceasta este una dintre cauzele esecului unei echipe. Cum poți recunoaște comunicarea defectuoasă din cadrul unei firme?
- Liderul nu se consultă cu membrii grupului atunci când apare o problemă și preferă să o rezolve de unul singur;
- Feedbackul este absent, deci implicit nu vor fi identificate îmbunătățirile care pot fi implementate;
- Problemele cu care se confruntă o persoană sunt ignorate, ceea ce poate conduce la pierderea motivației și a productivității din partea ei;
- Absența constantă a îndrumătorului de la sediu și evitarea de către el a mailurilor sau apelurilor venite din partea colegilor – în acest mod, cei din urmă vor avea dificultăți în a găsi cele mai bune soluții dată fiind lipsa sfaturilor unei persoane cu experiență.
Una dintre rezolvările potrivite pentru evitarea acestor disfuncții este organizarea periodică de activități menite să creeze conexiuni și să permită schimbul de idei pentru identificarea celor mai bune dintre ele (de exemplu, workshop-urile).
4. Are impresia că știe totul
Mai sus am amintit despre situația în care un lider preferă să nu apeleze la echipa sa în contextul apariției unei probleme. Gândindu-se că are în spate o vastă experiență, își supraestimează potențialul din acele momente și alege să treacă singur peste provocările întâlnite, chiar desconsiderând abilitățile celorlalți membri. Acesta este unul dintre cele mai mari defecte ale unui lider. Totuși, nu realizează un lucru: unul dintre secretele succesului este acela de a învăța unii de la alții, indiferent de nivelul cunoștințelor.
5. Comportament pasiv-agresiv
O asemenea atitudine denotă lipsa de empatie asupra apropiaților, ceea ce la rândul său influențează negativ productivitatea. Iată cum recunoști un lider pasiv-agresiv:
- Este orientat mai degrabă spre acele reproșuri subtile, evitând cu desăvârșire să recunoască față în față ce îl deranjează;
- Întârzie deseori în luarea unor decizii care pot influența activitatea din viitor a organizației;
- Face constant ,,glume” răutăcioase care își pun amprenta negativ asupra stării de bine a unei persoane;
- Își menține calmul chiar dacă vede că cineva se arată deranjat de atitudinea lui.
Dacă te-am pus pe gânduri, aruncă aici o privire pentru a afla 10 dintre replicile care te ajută să identifici comportamentul pasiv-agresiv.
Pentru a deveni un bun îndrumător, trebuie neapărat să cunoști și cele mai mari defecte ale unui lider pentru a putea să le eviți pe cât posibil și eventual să corectezi micile aspecte la care mai ai de lucrat.
Tu ce defecte ai mai întâlnit la alți lideri?
Sunt antreprenor, consultant și coach de business cu peste 15 ani de experiență.
Ca profesionist și ca persoană extrem de creativă, reușesc întotdeauna să creez, pentru clienții mei, în special pentru membrii comunității #EuGândesc, mixul perfect de soluții care să îi pună în valoare. Lucrez doar cu antreprenori care aleg să gândească logic, să își folosească rațiunea ca mijloc de cogniție, care își propun DOAR vise mari dublate de obiective clare și strategii de implementare în pași mici, bine calculați.