Plan de afaceri – Moft sau necesitate?

plan de afaceri

Ce este? De ce este nevoie de el? Când este nevoie de el? Și cum se realizează? Așa sună probabil câteva dintre întrebările pe care ți le pui atunci când auzi despre planurile de afaceri. 

Dacă îți dorești să pășești în lumea antreprenoriatului, vei avea nevoie de un plan al afacerii tale relevant și plauzibil, alături de elementele fundamentale pe care ar trebui să le deţină orice antreprenor. Mai devreme sau mai târziu, acest pas spre un plan bine structurat este inevitabil.

Rămâi fără griji, ai ajuns unde trebuie! Am pregătit un ghid complet, uşor de înţeles şi gata de implementat pentru ca tu să poţi selecta exact ceea ce te interesează și ai nevoie pentru ca afacerea ta să se dezvolte  și să funcționeze la capacitate maximă.

plan de afaceri
Ce înseamnă “plan de afaceri”?

După cum transmite, acesta reprezintă o planificare a afacerii, o structură. Pentru ca tu să înțelegi mai ușor voi face o asociere  a planului de afaceri cu o hartă. Astfel, acesta se aseamănă cu o hartă a afacerii tale unde tu ai o vedere de ansamblu asupra  valorilor pe care vrei să le promovezi, cultură organizațională, obiective, gestionarea organizației și alte repere la fel de importante. Poate fi un instrument de monitorizare al rezultatelor foarte ușor de utilizat.

În plus, vei știi unde te situezi, unde vrei să ajungi, ce ai făcut și nu trebuia să faci, dar și ce ai făcut și trebuie să faci în continuare pentru o dezvoltare sănătoasă a afacerii tale.

De ce am nevoie de un astfel de plan?

Deseori suntem puși în diverse situații și nu iasă totul exact cum am plănuit, ești nevoit să te adaptezi și să fii flexibil. Totuși, un plan este necesar indiferent de ce s-ar întâmpla și ce întorsătură ar lua afacerea. Pe lângă faptul că ajută la atragerea de investitori, analizarea pieței, a concurenței și diverselor tipuri de finanțări, ajută totodată la expunerea viziunii, valorilor și serviciilor mult mai clar și ușor.

Astfel, cei cu care interacționezi vor înțelege exact ceea ce transmite afacerea, de ce a fost înființată  și la ce este de folos în piață și în industria în care activează.

Când am nevoie sa concep un plan de afaceri?

Un plan prezintă detaliat aspecte diverse ale afacerii care se dorește a fi dezvoltată. Astfel, trebuie să existe minim 3 capitole principale ale unui plan ( depinde de de la o afacere la alta, industrie și servicii). Astfel, numărul capitolelor se poate extinde.

Vei avea nevoie de un plan atunci când:

  • Înființezi o întreprindere nouă
  • Intri pe o piață nouă
  • Lansezi un produs nou
  • Deschizi un nou departament în cadrul întreprinderii deja existente
  • Aplici pentru fonduri europene nerambursabile
  • Soliciți un credit de orice fel 
Cum se realizează un plan de afaceri?

Asigură-te că bifezi cele prezentate mai jos atunci când concepi un plan și încearcă să nu sari peste niciun punct, fiecare în parte joacă un rol important în dezvoltarea și funcționarea afacerii tale:

plan de afaceri
1. Prezentarea afacerii

Oferă informații clare despre ceea ce înseamnă ideea afacerii tale și prezintă conceptul așa cum ai vrea să-ți fie ție prezentat: clar, concis și la obiect(include detalii acolo unde este absolut necesar și consideri că sunt relevante).

Îți recomand să folosești următoarele repere:

  • Viziune 
  • Valori
  • Misiune
  • Obiective
2. Descrierea serviciilor sau produselor promovate

Fii atent la modul în care îți prezinți produsele, este o modalitate foarte bună de promovare, ceea ce te va ajuta la creșterea profitului. Trebuie să existe o expunere clară a beneficiilor, caracteristicilor existente, stadiul de dezvoltare în care se află, ce se folosește pentru conceperea lor și, în sfârșit, cum se preconizează lansarea unor noi servicii sau produse în viitor.

3. Analizarea pieței

Un punct vital al afacerii, ceea ce duce afacerea la nivelul următor prin crearea unor strategii personalizate de promovare și implementare.

Această analiză se împarte în trei categorii peste care nu poți să treci:

Analiza concurenței – te va ajuta să te diferențiezi de cei existenți pe piață și să creezi produse sau servicii autentice. Odată ce cunoști punctele forte și mai puțin forte ale concurenților îți poți îmbunătăți campaniile și strategiile de promovare pentru un plus de valoare.

Analiza publicului țintă – aici îți vei putea crea o strategie și o conexiune cu clienții și potențialii clienți pentru a le înțelege mai bine nevoile și pentru a le putea îmbunătăți vizibil calitatea vieții. 

Analiza industriei – aici va trebui să fii atent la ceea ce este nevoie, la noutățile industriei și la potențialul de creștere în acea industrie pentru viitor.

4. Strategii, campanii şi implementare

În acest moment, va trebui să conturezi atent planul sau planurile tale de acțiune și, bineînțeles, obiectivele prestabilite.

Poți folosi începând chiar de astăzi următoarea structură cu ceea ce trebuie să conțină planul tău:

  • Obiective financiare
  • Valoarea produselor sau serviciilor
  • Strategii de dezvoltare a serviciilor sau produselor
  • Strategii de marketing
  • Strategii de vânzări
  • Avantaje și dezavantajele strategiilor de implementare
  • Parteneriate strategice
  • Diverse sisteme și tehnologii
5. Piramida Organizaţională( Structura firmei )

Aici, urmărește să ai în vedere următoarele puncte de reper:

  • Formele juridice și stabilirea lor,
  • Planul de recrutare și educare sau instruire al angajaților
  • Echipa de management
  • Echipa operațională
  • Echipa organizațională
6. Structura financiară a unui plan de afaceri

Această parte este cea care dă multe bătăi de cap antreprenorilor, mai ales celor la început de drum. Astfel, îți sugerez să urmezi cursuri de educație financiară sau să contactezi un consultant.

Dacă te întrebi de ce, îți voi prezenta ceea ce trebuie să ai în vedere pe plan financiar atunci când lansezi o afacere:

Bugetul pentru înființare – Vei avea nevoie la început pentru lansare și pentru a pune la punct aspectele necesare afacerii.

Fluxul de numerar – Nu poți sări peste acest punct, mai ales dacă ai nevoie de un investitor. Acesta calculează de cât numerar ai nevoie pentru ca afacerea ta să funcționeze la capacitate maximă.

Previziunea vânzărilor –  Acesta este un proces în care încadrezi toți clienții, potențialii clienți și diverse proiecte pe trimestre sau pe luni.

Profitul – Acesta este veriga ce conectează toți ceilalți indicatori între ei și monitorizează cum și cât de repede va ajunge la profit afacerea ta.

plan de afaceri

Nu mai sta pe gânduri!

Acum știi de unde să începi și ce trebuie să conțină un plan de afaceri de succes. 

Nu te mai reţinem. Spor la plănuit!

LASĂ-NE UN COMENTARIU